60 views 3 min

0

Komentarzy

Rekord na polskim rynku sztuki. Dzieło sprzedane za 13,6 mln złotych

- Grudzień 26, 2021
Za dzieło Magdaleny Abakanowicz pt. “Bambini” – 83 rzeźby przedstawiające sylwetki dziecięce – na wtorkowej
aukcji Polswiss Artu zapłacono 13,6 mln zł. Jest to nowy rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce, jest to też
najdrożej sprzedana praca Magdaleny Abakanowicz na świecie.
“Magdalena Abakanowicz pobiła swój własny rekord kolejnym rekordem! Praca licytowana była z 9 mln zł
aż do 11 mln 300 tys. zł, co wraz z opłatami aukcyjnymi daje
rekordową kwotę
13 617 361 zł”
poinformowała Marta Rydzyńska, reprezentująca Dom Aukcyjny Polswiss Art.
“Bambini” to pierwsza praca Abakanowicz, której artystka nadała niespotykaną skalę. Powstała na
przełomie 1998 i 1999 roku i była wówczas najliczniejszym spośród jej bezgłowych „tłumów” – cyklu
ikonicznego dla światowej sztuki współczesnej.
Praca powstała dla Palais-Royal Garden w Paryżu, ale po raz pierwszy była eksponowana na słynnej
wystawie “Abakanowicz on the Roof” na dachu Metropolitan Muzeum of Art w Nowym Jorku. Praca była
wielokrotnie wystawiana
– w Berlinie, Paryżu, Warszawie (Opera Narodowa i Zamek Królewski), Nowym
Jorku w Metropolitan Museum of Art oraz Marlborough Gallery, w Poznaniu, niemieckim Bad Homburg,
Madrycie, Dusseldorfie, Mediolanie, w muzeum w Orońsku, ponownie w nowojorskim Marlborough
Gallery, we Wrocławiu, we włoskim Chianti i w Timisoarze w Rumunii.
Wyjątkowe dzieło
“Bambini” to monumentalna praca przedstawiająca jako jedna z naprawdę nielicznych, w wielkim dorobku
Abakanowicz – postaci dziecięce. Grupa 83 postaci dziecięcych stanowi spójną całość, figury nigdy nie
uległy rozproszeniu. Grupa “Bambini” należy do największych wielopostaciowych zespołów jakie
Abakanowicz kiedykolwiek wykonała. W połowie lat 70. Magdalena Abakanowicz zaczęła tworzyć
pierwsze cykle rzeźb figuratywnych: “Postacie siedzące” (1974-1984) i “Plecy” (1976-1980). Była już
wówczas artystką rozpoznawalną i wysoko cenioną w międzynarodowym środowisku artystycznym.
Tajemnicze, abstrakcyjne Abakany przyniosły Magdalenie Abakanowicz prestiżowe nagrody i
otworzyły
dla niej świat.
Kolejnym cyklem, który wpisał ją na zawsze w rangę artystów światowej skali były właśnie
“tłumy”. “Te tłumy stoją w muzeach i publicznych kolekcjach wielu krajów. Z płótna, brązu, żeliwa, betonu.
Stanowią znak trwającej obawy. Są konfrontacją z ilością i ze sobą samym. Są zaklęciem istniejącego
tłumu, w który wprowadzam swój
– nieruchomy”
– pisała w 2002 r. Magdalena Abakanowicz.
Źródło: PR24.pl, PAP
A S
Zostaw komentarz